icr4.png

EUROPALIA - PERSPECTIVES

(2 octombrie 2019 - 2 februarie 2020)

Aniversarea a 50 de ani de la înființarea Festivalului Internaţional de Arte EUROPALIA din Belgia, a avut România ca ţară invitată de onoare la de-a 27-a ediţie. Deschiderea oficială a avut loc la 1 octombrie 2019, la Palatul Artelor Frumoase – BOZAR, din Bruxelles, în prezența Majestăților Lor Regele Philippe al Belgiei şi Regina Mathilde, a Președintelui României și a numeroși oficiali și personalități.

Programul festivalului Europalia România, coordonat de Institutul Cultural Român, a cuprins peste 250 de evenimente despre cultura și civilizația României din domenii precum artele vizuale, muzică, cinema, literatură, arte performative sau teatru.

Evenimentul a reunit 27 de expoziții, dintre care 5 au fost dedicate promovării tinerilor artiști români. Tematicile abordate au surprins cultura și civilizația română din perioada preistorică și până în prezent. Astfel, Muzeul Naţional de Istorie a României a coordonat două expoziții care au ilustrat viziunea asupra istoriei comune a Europei; în cadrul expoziției Perspectives, curatorii Wim Waelput și Igor Mocanu au adus în atenția publicului o serie de perspective asupra artei moderne și contemporane românești, iar casa de discuri ELECTRECORD a prezentat, într-un proiect inedit, istoria culturii pop din România, în perioada comunistă. În cadrul festivalului au participat de asemenea importante proiecte de artă contemporană: expoziția Cinema, dedicată lui Ion Grigorescu, unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai neoavangardei, expoziția Ciprian Mureșan cu ocazia aniversării Muzeului S.M.A.K. din Gent, expoziția Displacement and Togetherness despre migrația artiștilor din România spre Vest în perioada comunistă sau Rethinking the Image of the World. Projects and Sketches, o viziune despre evoluţia artistică din România ultimului deceniu.

Punctul central al festivalului de la BOZAR, a fost premiera expoziției Brâncuşi. Sublimarea formei, cea mai amplă și impresionantă retrospectivă din ultimii 25 de ani, despre parcursul internațional al lui Constantin Brâncuși și inestimabila sa contribuție la apariția artei moderne și contemporane. Cu peste 1.500 de metri pătrați dedicați artei lui Brâncuși, expoziția fără precedent curatoriată de Doina Lemny, muzeograf-cercetător la Muzeul Naţional de Artă Modernă, Centre Pompidou din Paris, a adus în prim plan universalitatea operei lui Brâncuși, reunind peste 25 de sculpturi și alte 250 de obiecte, fotografii și documente, provenind din marile muzee ale lumii precum: Tate Gallery din Londra, Muzeul Rodin şi Centre Pompidou din Franţa, Muzeul Hirshhorn din Washington şi Muzeul Guggenheim din New York, dar și lucrări de pe teritoriul țării, de la Muzeul Naţional de Artă al României, Muzeul de Artă din Craiova sau din colecţia Academiei Române și chiar colecţia de discuri a lui Brâncuşi. Adiacent expoziției, artiști români și belgieni au prezentat o serie de evenimente performative în completarea discursului vizual al expoziției.

Cea mai mare sală din cadrul expoziției a fost dedicată atelierului lui Brâncuși și mediului în care s-a dezvoltat și a creat în Paris. Pentru a reda atmosfera avangardei pariziene care se reunea în atelierul maestrului, aici au fost expuse și piese reprezentative pentru artiștii din cercurile sale, precum Marcel Duchamp, Fernand Léger, Man Ray sau Amedeo Modigliani, dar și câteva opere de Isamu Noguchi, artistul americano-japonez, care a petrecut câteva luni în atelierul lui Brâncuși.

Expoziția a reunit lucrări de top din colecții muzeale sau private, precum Muza adormită, Sărutul sau Leda, alături de lucrări semnate Duchamp, Medardo Rosso and Rodin.

Expoziția Brâncuși. Sublimarea formei, cea mai amplă retrospectivă din ultimii 25 de ani a operei brâncușiene, a fost vizitată, în perioada 1 octombrie 2019 – 2 februarie 2020, de aproape 120.000 de persoane.